Ga naar de inhoud
Direct naar
  • Portaal Wsnp
  • Contact
  • Nieuws
  • Nieuwsbrief Wsnp
Raad voor Rechtsbijstand Bureau Wsnp
Zoeken
Menu
  • Vrij te laten bedragVrij te laten bedrag

    • Vtlb-calculator en rapport
    • Vtlb rapport juli 2023
    • Toelichting belangrijkste wijzigingen
    • Problemen bij gebruik van de vtlb-calculator
    • Archief
    • Webinars
  • BurgersBurgers

    • Voorlichtingsfilmpjes
    • Folders voor burgers
    • Veelgestelde vragen
    • Wsnp aanvragen
    • Register Wsnp-bewindvoerders
    • Zoek schuldhulpverlener
    • Klachtenregeling
  • Wsnp-bewindvoerdersWsnp-bewindvoerders

    • Alles over het Wsnp-register
    • Tijdens uw werk als Wsnp-bewindvoerder
    • Toevoegen bewindvoerders Wsnp
    • Permanente educatie
    • Bezwaar maken
    • Kwaliteit
    • Klachtenregeling
    • Tolk- en vertaaldiensten
    • Regelgeving en documenten
    • Wsnp-vergoedingen
    • Veelgestelde vragen en tips
  • Beroepsmatig betrokkenBeroepsmatig betrokken

    • Scholingscentra
    • Softwareontwikkelaars
    • Infographics & folders Wsnp
  • SchuldeisersSchuldeisers

    • Gevolgen toelating Wsnp
    • Centraal Insolventie Register (CIR)
    • Veelgestelde vragen van schuldeisers
    • Folders over de Wsnp
  • BibliotheekBibliotheek

    • Regelgeving en documenten
    • Registers
    • Model verzoekschriften
    • Webinars
    • Instroom Wsnp
    • Monitor Wsnp
    • Wsnp-vergoedingen
    • Adviezen naar aanleiding van klachten
    • Onderzoeken en scripties
    • Kennisbank Wsnp
  • Over onsOver ons

    • Bureau Wsnp
    • Contact
    • Medewerkers
    • Onafhankelijke commissies
    • Presentaties
    • Beveiligd e-mailen met Bureau Wsnp
  • Portaal Wsnp
  • Contact
  • Nieuws
  • Nieuwsbrief Wsnp
  1. Home ›
  2. Vrij te laten bedrag ›
  3. Vtlb rapport juli 2023 ›
  4. 1. Algemeen ›
  5. 1.1 Inleiding Algemeen

1.1 Inleiding Algemeen


Vtlb rapport juli 2023

Inhoud

  • Colofon
  • 1.Algemeen
    • 1.1Inleiding Algemeen
    • 1.2Onderhoud van de methode
    • 1.3Landelijke Recofa-Richtlijnen voor schuldsaneringen
    • 1.4Basisbeginselen
    • 1.5Opbouw van het rapport
    • 1.6Herberekening
    • 1.7Het rekenprogramma: Vtlb-calculator en plug-in
  • 2.De berekening van het vrij te laten bedrag en de afloscapaciteit
  • 3.De beslagvrije voet volgens art. 475da Rv
    • 3.1De verschillende leefsituaties
      • 3.1.1 Artikel 475d lid 1 sub a en b Rv – Alleenstaanden en alleenstaande ouders met minderjarige kinderen
      • 3.1.2Artikel 475da lid 1 sub c en d Rv – Gehuwden zonder of met kinderen
      • 3.1.3Artikel 475e lid 2 Rv – Verblijf in inrichting
    • 3.2De verschillende groepen schuldenaren op basis van het belastbaar inkomen
      • 3.2.1Berekening beslagvrije voet bij wisselende inkomsten
    • 3.3Verhoging beslagvrije voet voor woonkosten
      • 3.3.1Woonlasten die hoger zijn dan het maximale bedrag waarbij nog huurtoeslag mogelijk is
      • 3.3.2Woonkosten zonder recht op huurtoeslag
      • 3.3.3Vaststelling woonkosten voor schuldenaar
      • 3.3.4Servicekosten
      • 3.3.5All-in huur en woonlasten in kostgeld
      • 3.3.6Eigen woning
    • 3.4Verlaging van de beslagvrije voet in verband met privégebruik auto van de zaak (artikel 475db lid 1c)
    • 3.5Artikel 475db lid 1a Rv – Aftrek van inkomsten partner
      • 3.5.1Inkomen partner is niet bekend
  • 4.Reserverings-en arbeidstoeslag, correctie voor Eigen Risico zorgverzekering en correctie voor PGL-norm
    • 4.1Reserveringstoeslag — alleen bij inrichtingsnorm
    • 4.2Arbeidstoeslag
    • 4.3Correctie voor eigen risico ziektekostenverzekering
    • 4.4Correctie voor de norm pensioengerechtigde leeftijd
  • 5.Kosten waarvoor gecorrigeerd kan worden door de rechter-commissaris
    • 5.1Correctie individuele lasten
    • 5.2Correctie woonlasten boven maximale bedrag voor huurtoeslag en niet gecorrigeerd in de beslagvrije voet
    • 5.3Gemeente- en waterschapsbelastingen
    • 5.4Ziektekosten
      • 5.4.1Voorliggende voorzieningen
      • 5.4.2Correcties
      • 5.4.3Eigen bijdrage WMO
    • 5.5Kosten auto en vervoer
      • 5.5.1Auto is een boedelbestanddeel
      • 5.5.2Medische noodzaak
      • 5.5.3Noodzakelijk voor inkomensverwerving
      • 5.5.4De reiskosten
      • 5.5.5Auto van de zaak
    • 5.6Studiekosten van kinderen van de schuldenaar
    • 5.7Kosten kinderopvang
    • 5.8Alimentatie, co ouderschap en omgangsregeling
      • 5.8.1Door de schuldenaar te betalen kinderalimentatie
      • 5.8.2Door de schuldenaar te betalen partneralimentatie
      • 5.8.3Co-ouderschap en omgangsregeling
    • 5.9Correctie voor kosten budgetbeheer, budgetbegeleidingen en beschermingsbewind
    • 5.10Overige correcties
    • 5.11Geen correcties
  • 6.Inkomsten
    • 6.1Inkomsten die wel als inkomen worden aangemerkt
      • 6.1.1Inkomsten in verband met meerderjarige inwoners
      • 6.1.2Verdeling heffingskortingen
      • 6.1.3Belastingaftrek specifieke ziektekosten/ Tegemoetkoming Specifieke Ziektekosten (TSZ)
      • 6.1.4Tegemoetkoming arbeidsongeschikten en individuele inkomenstoeslag
      • 6.1.5Inkomen van zzp’ers en andere zelfstandig ondernemers zijnde een natuurlijk persoon
    • 6.2Inkomsten die niet als inkomen worden aangemerkt
      • 6.2.1Nabestaanden- en wezen uitkering
      • 6.2.2Kinderbijslag
      • 6.2.3Bijzondere bijstand
      • 6.2.4Studiefinanciering voor schuldenaar en/of partner
      • 6.2.5Uitkeringen op grond van de Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten
      • 6.2.6Kindgebonden budget (KGB)
      • 6.2.7Zorgtoeslag
      • 6.2.8Inkomsten uit overwerk
      • 6.2.9Vakantiegeld, tijdsparen, uitbetaalde vakantiedagen, individueel keuzebudget
      • 6.2.10Pleegkindvergoeding
      • 6.2.11Persoonsgebonden budget (PGB)
      • 6.2.12Onkostenvergoeding voor internationale chauffeurs
      • 6.2.13thuiswerkkostenvergoeding
  • 7.Overheveling
  • Bijlage 1: De werking van de Vtlb-Calculator
  • Bijlage 2: normbedragen
    • Hoofdstuk 3
    • Hoofdstuk 4
    • Hoofdstuk 5
    • Hoofdstuk 6

1.1 Inleiding Algemeen

De Werkgroep Rekenmethode vtlb van Recofa (het landelijk overlegorgaan van rechters-commissarissen in faillissementen) is eind 2000 voor het eerst samengekomen. Taak van deze werkgroep was het ontwerpen van een uniforme rekenmethode voor de berekening van het vrij te laten bedrag (vtlb) in wettelijke schuldsaneringen, welke aansloot bij de NVVK (Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet)-methode.

Wanneer een persoon wordt toegelaten tot de Wet schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp), valt in principe al het inkomen boven de beslagvrije voet in de boedel (artikel 295 Faillissementswet). De leden twee en drie van dit artikel bepalen dat de schuldenaar van zijn inkomsten de beslagvrije voet mag behouden, evenals een door de rechter-commissaris vastgesteld nominaal bedrag.

Dit betekent dat al het inkomen in de boedel valt op enkele, in het rapport genoemde, uitzonderingen na. Ook inkomensbestanddelen waarvoor een zo genoemd beslagverbod geldt, vallen in de boedel. Het is dus niet zo dat die inkomsten bovenop het berekende vtlb door de schuldenaar mogen worden behouden; die inkomsten worden geacht deel uit te maken van het inkomen waarvan alleen het vtlb behouden mag worden. Of dit nominale bedrag werd vastgesteld en zo ja, hoe hoog, werd overgelaten aan het beleid van de rechter-commissaris. Dit hield in dat de berekening van het vtlb per rechtbank kon verschillen met rechtsongelijkheid, onduidelijkheid bij betrokken instanties (schuldhulpverleners, bewindvoerders, etc.) en tijdrovende berekeningen als gevolg. Om hier meer eenheid in te brengen is de Werkgroep Rekenmethode samengesteld. De rekenmethode zoals beschreven in dit rapport wordt gevolgd door alle rechtbanken en instellingen die lid zijn van de NVVK.

Per 1 juli 2023 is de standaardtermijn van de schuldsaneringsregeling in het wettelijke en minnelijk traject gewijzigd van 36 naar 18 maanden. Voor schuldenaren die hun vakantiegeld eenmaal per jaar uitbetaald krijgen valt deze uitbetaling dan één of twee keer in de boedel, afhankelijk van de maand van de toelating. Hetzelfde geldt voor schuldenaren die een eindejaarsuitkering ontvangen.

De werkgroep Vtlb werkt aan een uniforme en werkbare methode om dit verschil in afdracht te ondervangen en komt hier uiterlijk per 1 januari 2024 op terug. Tot die tijd gaat de werkgroep uit van de huidige methode.

Voor de berekening van het vtlb is software ontwikkeld die kan worden gedownload van de website van Bureau Wsnp.

De werkgroep heeft personele en financiële bijstand gekregen van de Raad voor Rechtsbijstand ‘s‑Hertogenbosch. Het Bureau Wsnp (onderdeel van deze Raad) levert de secretaris en financiert de ontwikkeling en het onderhoud van de software. De werkgroep kan verder gebruik maken van de expertise van het Nibud en de ervaringen van Wsnp-bewindvoerders en NVVK-leden.

De software wordt getest door o.a. medewerkers van enkele rechtbanken, enkele bewindvoerders en schuldhulpverleners en door stafmedewerkers van de NVVK en het Bureau Wsnp die samen een testgroep vormen.

Versie: juli 2023
Vorige: 1. AlgemeenVolgende: 1.2 Onderhoud van de methode

Deel deze informatie
  • Delen op Whatsapp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen op Twitter
  • Mail deze pagina
  • Download PDF-versie
  • Printen
  • Kopieer link


Over Bureau Wsnp

Bureau Wsnp is onderdeel van de Raad voor Rechtsbijstand en is door de Minister van Justitie en Veiligheid belast met de uitvoering van een deel van de Wet schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp).

  • Meer over ons
  • Feedback geven over de website
  • Protocol Wet open overheid (Woo)

Snel naar

  • Nieuws
  • Vtlb-calculator
  • Zoek Wsnp-bewindvoerder
  • Bibliotheek
  • Protocol Wet open overheid (Woo)

Contact

Raad voor Rechtsbijstand
Bureau Wsnp

088 – 787 1910
infowsnp@rvr.org

Postbus 2349
5202 CH 's‑Hertogenbosch

  • Toegankelijkheid
  • Privacy
  • Cookies
  • Proclaimer
  • Informatiebeveiliging

Volg ons op

Twitter
Youtube
LinkedIn