Ga naar de inhoud
Direct naar
  • Portaal Wsnp
  • Contact
  • Nieuws
  • Nieuwsbrief Wsnp
Raad voor Rechtsbijstand Bureau Wsnp
Zoeken
Menu
  • Vrij te laten bedragVrij te laten bedrag

    • Vtlb-calculator en rapport
    • Vtlb rapport juli 2023
    • Toelichting belangrijkste wijzigingen
    • Problemen bij gebruik van de vtlb-calculator
    • Archief
    • Webinars
  • BurgersBurgers

    • Voorlichtingsfilmpjes
    • Folders voor burgers
    • Veelgestelde vragen
    • Wsnp aanvragen
    • Register Wsnp-bewindvoerders
    • Zoek schuldhulpverlener
    • Klachtenregeling
  • Wsnp-bewindvoerdersWsnp-bewindvoerders

    • Alles over het Wsnp-register
    • Tijdens uw werk als Wsnp-bewindvoerder
    • Toevoegen bewindvoerders Wsnp
    • Permanente educatie
    • Bezwaar maken
    • Kwaliteit
    • Klachtenregeling
    • Tolk- en vertaaldiensten
    • Regelgeving en documenten
    • Wsnp-vergoedingen
    • Veelgestelde vragen en tips
  • Beroepsmatig betrokkenBeroepsmatig betrokken

    • Scholingscentra
    • Softwareontwikkelaars
    • Infographics & folders Wsnp
  • SchuldeisersSchuldeisers

    • Gevolgen toelating Wsnp
    • Centraal Insolventie Register (CIR)
    • Veelgestelde vragen van schuldeisers
    • Folders over de Wsnp
  • BibliotheekBibliotheek

    • Regelgeving en documenten
    • Registers
    • Model verzoekschriften
    • Webinars
    • Instroom Wsnp
    • Monitor Wsnp
    • Wsnp-vergoedingen
    • Adviezen naar aanleiding van klachten
    • Onderzoeken en scripties
    • Kennisbank Wsnp
  • Over onsOver ons

    • Bureau Wsnp
    • Contact
    • Medewerkers
    • Onafhankelijke commissies
    • Presentaties
    • Beveiligd e-mailen met Bureau Wsnp
  • Portaal Wsnp
  • Contact
  • Nieuws
  • Nieuwsbrief Wsnp
  1. Home ›
  2. Vrij te laten bedrag ›
  3. Vtlb rapport juli 2023 ›
  4. 6. Inkomsten

6. Inkomsten


Vtlb rapport juli 2023

Inhoud

  • Colofon
  • 1.Algemeen
    • 1.1Inleiding Algemeen
    • 1.2Onderhoud van de methode
    • 1.3Landelijke Recofa-Richtlijnen voor schuldsaneringen
    • 1.4Basisbeginselen
    • 1.5Opbouw van het rapport
    • 1.6Herberekening
    • 1.7Het rekenprogramma: Vtlb-calculator en plug-in
  • 2.De berekening van het vrij te laten bedrag en de afloscapaciteit
  • 3.De beslagvrije voet volgens art. 475da Rv
    • 3.1De verschillende leefsituaties
      • 3.1.1 Artikel 475d lid 1 sub a en b Rv – Alleenstaanden en alleenstaande ouders met minderjarige kinderen
      • 3.1.2Artikel 475da lid 1 sub c en d Rv – Gehuwden zonder of met kinderen
      • 3.1.3Artikel 475e lid 2 Rv – Verblijf in inrichting
    • 3.2De verschillende groepen schuldenaren op basis van het belastbaar inkomen
      • 3.2.1Berekening beslagvrije voet bij wisselende inkomsten
    • 3.3Verhoging beslagvrije voet voor woonkosten
      • 3.3.1Woonlasten die hoger zijn dan het maximale bedrag waarbij nog huurtoeslag mogelijk is
      • 3.3.2Woonkosten zonder recht op huurtoeslag
      • 3.3.3Vaststelling woonkosten voor schuldenaar
      • 3.3.4Servicekosten
      • 3.3.5All-in huur en woonlasten in kostgeld
      • 3.3.6Eigen woning
    • 3.4Verlaging van de beslagvrije voet in verband met privégebruik auto van de zaak (artikel 475db lid 1c)
    • 3.5Artikel 475db lid 1a Rv – Aftrek van inkomsten partner
      • 3.5.1Inkomen partner is niet bekend
  • 4.Reserverings-en arbeidstoeslag, correctie voor Eigen Risico zorgverzekering en correctie voor PGL-norm
    • 4.1Reserveringstoeslag — alleen bij inrichtingsnorm
    • 4.2Arbeidstoeslag
    • 4.3Correctie voor eigen risico ziektekostenverzekering
    • 4.4Correctie voor de norm pensioengerechtigde leeftijd
  • 5.Kosten waarvoor gecorrigeerd kan worden door de rechter-commissaris
    • 5.1Correctie individuele lasten
    • 5.2Correctie woonlasten boven maximale bedrag voor huurtoeslag en niet gecorrigeerd in de beslagvrije voet
    • 5.3Gemeente- en waterschapsbelastingen
    • 5.4Ziektekosten
      • 5.4.1Voorliggende voorzieningen
      • 5.4.2Correcties
      • 5.4.3Eigen bijdrage WMO
    • 5.5Kosten auto en vervoer
      • 5.5.1Auto is een boedelbestanddeel
      • 5.5.2Medische noodzaak
      • 5.5.3Noodzakelijk voor inkomensverwerving
      • 5.5.4De reiskosten
      • 5.5.5Auto van de zaak
    • 5.6Studiekosten van kinderen van de schuldenaar
    • 5.7Kosten kinderopvang
    • 5.8Alimentatie, co ouderschap en omgangsregeling
      • 5.8.1Door de schuldenaar te betalen kinderalimentatie
      • 5.8.2Door de schuldenaar te betalen partneralimentatie
      • 5.8.3Co-ouderschap en omgangsregeling
    • 5.9Correctie voor kosten budgetbeheer, budgetbegeleidingen en beschermingsbewind
    • 5.10Overige correcties
    • 5.11Geen correcties
  • 6.Inkomsten
    • 6.1Inkomsten die wel als inkomen worden aangemerkt
      • 6.1.1Inkomsten in verband met meerderjarige inwoners
      • 6.1.2Verdeling heffingskortingen
      • 6.1.3Belastingaftrek specifieke ziektekosten/ Tegemoetkoming Specifieke Ziektekosten (TSZ)
      • 6.1.4Tegemoetkoming arbeidsongeschikten en individuele inkomenstoeslag
      • 6.1.5Inkomen van zzp’ers en andere zelfstandig ondernemers zijnde een natuurlijk persoon
    • 6.2Inkomsten die niet als inkomen worden aangemerkt
      • 6.2.1Nabestaanden- en wezen uitkering
      • 6.2.2Kinderbijslag
      • 6.2.3Bijzondere bijstand
      • 6.2.4Studiefinanciering voor schuldenaar en/of partner
      • 6.2.5Uitkeringen op grond van de Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten
      • 6.2.6Kindgebonden budget (KGB)
      • 6.2.7Zorgtoeslag
      • 6.2.8Inkomsten uit overwerk
      • 6.2.9Vakantiegeld, tijdsparen, uitbetaalde vakantiedagen, individueel keuzebudget
      • 6.2.10Pleegkindvergoeding
      • 6.2.11Persoonsgebonden budget (PGB)
      • 6.2.12Onkostenvergoeding voor internationale chauffeurs
      • 6.2.13thuiswerkkostenvergoeding
  • 7.Overheveling
  • Bijlage 1: De werking van de Vtlb-Calculator
  • Bijlage 2: normbedragen
    • Hoofdstuk 3
    • Hoofdstuk 4
    • Hoofdstuk 5
    • Hoofdstuk 6

6. Inkomsten

Bij het vaststellen van het vtlb worden alle bedragen die, onder welke benaming dan ook, door de schuldenaar feitelijk worden ontvangen, als inkomsten aangemerkt. Paragraaf 6.1 gaat uitgebreid op deze hoofdregel in en behandelt ook de inkomsten in verband met meerderjarige inwoners. Paragraaf 6.2 behandelt de uitzonderingen op de hoofdregel dat alle ontvangen bedragen als inkomen worden aangemerkt.

Versie: juli 2023
Vorige: 5.11 Geen correctiesVolgende: 6.1 Inkomsten die wel als inkomen worden aangemerkt

Deel deze informatie
  • Delen op Whatsapp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen op Twitter
  • Mail deze pagina
  • Download PDF-versie
  • Printen
  • Kopieer link


Over Bureau Wsnp

Bureau Wsnp is onderdeel van de Raad voor Rechtsbijstand en is door de Minister van Justitie en Veiligheid belast met de uitvoering van een deel van de Wet schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp).

  • Meer over ons
  • Feedback geven over de website
  • Protocol Wet open overheid (Woo)

Snel naar

  • Nieuws
  • Vtlb-calculator
  • Zoek Wsnp-bewindvoerder
  • Bibliotheek
  • Protocol Wet open overheid (Woo)

Contact

Raad voor Rechtsbijstand
Bureau Wsnp

088 – 787 1910
infowsnp@rvr.org

Postbus 2349
5202 CH 's‑Hertogenbosch

  • Toegankelijkheid
  • Privacy
  • Cookies
  • Proclaimer
  • Informatiebeveiliging

Volg ons op

Twitter
Youtube
LinkedIn