Portaal Wsnp en loginproblemen
Een klein aantal Wsnp-bewindvoerders meldt dat zij niet kunnen inloggen op het Portaal Wsnp. Bureau Wsnp onderzoekt de kwestie. Hieronder plaatsen wij de details die bekend zijn. Excuses voor het ongemak.
Update: aanvullen gegevens bij uw broker lost probleem op (geplaatst op 26-9-2025)
Het aanvullen van uw eHerkenning-account lijkt de oplossing te zijn, zo informeerde een Wsnp-bewindvoerder ons. Het inloggen op Portaal Wsnp verloopt weer probleemloos nu het account alle vereiste gegevens bevat.
Ervaart u problemen bij het inloggen op het portaal en krijgt u een melding dat er gegevens ontbreken? Neem contact op met uw broker en vraag hoe u de ontbrekende gegevens kunt toevoegen aan uw account.
- We ID Klantenservice eHerkenning: +31 (0)85 – 023 93 30.
- QuoVadis support eHerkenning: +31 (0)85 – 023 93 20
Update: configuratie We ID en QuoVadis accounts (geplaatst op 22-9-2025)
De systeembeheerder van het portaal heeft de kwestie onderzocht. Vermoedelijk gaat er iets mis in de configuratie van accounts van de brokers We ID en QuoVadis. Zo vraagt de loginpagina van We ID alleen om een username en password, terwijl sinds kort ook de achternaam en geboortedatum vereist zijn. De foutmelding van We ID maakt hier zelf ook melding van.
Wsnp-bewindvoerders waarbij het probleem speelt kunnen het beste contact opnemen met We ID (de broker) om het probleem aan te kaarten. We ID zou ook nog na kunnen gaan of er iets misgaat tussen hen en de federatieservice.
Tot zover wijst niets er op dat er iets mis gaat in het Wsnp-portaal.
Loginproblemen en eHerkenning (geplaatst op 19-9-2025)
Bureau Wsnp ontving tot zover drie meldingen van problemen bij het inloggen op het Portaal Wsnp. Deze Wsnp-bewindvoerders maken (toevallig) gebruik van eHerkenning via We ID of QuoVadis, zij zien allemaal de volgende foutmelding:
"Er is iets fout gegaan. U kunt niet inloggen bij de dienstverlener. De dienstverlener vereist gegevens die niet in ons systeem zijn vastgelegd. [...]"
Bureau Wsnp heeft geen meldingen ontvangen van andere leveranciers van eHerkenning, maar dat kan toeval zijn.
Andere portalen
Bovenstaande Wsnp-bewindvoerders ervaren geen problemen bij het inloggen op andere portalen, bijvoorbeeld die van de Rechtspraak. Dat betekent niet direct dat er iets misgaat in het Wsnp-portaal: er kan ook sprake zijn van verschillende veiligheidseisen.
Hoge prioriteit
De kwestie is met hoge prioriteit aangemeld bij de systeembeheerder van het portaal. Zodra er meer bekend is informeren wij u over de ontwikkelingen.