Ga naar de inhoud
Direct naar
  • Portaal Wsnp
  • Contact
  • Nieuws
  • Nieuwsbrief Wsnp
Raad voor Rechtsbijstand Bureau Wsnp
Zoeken
Menu
  • Vrij te laten bedragVrij te laten bedrag

    • Vtlb-calculator en rapport
    • Vtlb rapport januari 2023
    • Toelichting belangrijkste wijzigingen
    • Problemen bij gebruik van de vtlb-calculator
    • Archief
    • Webinars
  • BurgersBurgers

    • Voorlichtingsfilmpjes
    • Folders voor burgers
    • Veelgestelde vragen
    • Wsnp aanvragen
    • Register Wsnp-bewindvoerders
    • Zoek schuldhulpverlener
    • Klachtenregeling
  • Wsnp bewindvoerdersWsnp bewindvoerders

    • Alles over het Wsnp-register
    • Tijdens uw werk als Wsnp bewindvoerder
    • Toevoegen bewindvoerders Wsnp
    • Permanente educatie
    • Bezwaar maken
    • Kwaliteit
    • Klachtenregeling
    • Tolk- en vertaaldiensten
    • Regelgeving en documenten
    • Wsnp-vergoedingen
    • Veelgestelde vragen en tips
  • Beroepsmatig betrokkenBeroepsmatig betrokken

    • Scholingscentra
    • Softwareontwikkelaars
    • Infographics & folders Wsnp
  • SchuldeisersSchuldeisers

    • Gevolgen toelating Wsnp
    • Centraal Insolventie Register (CIR)
    • Veelgestelde vragen van schuldeisers
    • Folders over de Wsnp
  • BibliotheekBibliotheek

    • Regelgeving en documenten
    • Registers
    • Model verzoekschriften
    • Webinars
    • Instroom Wsnp
    • Monitor Wsnp
    • Wsnp-vergoedingen
    • Adviezen naar aanleiding van klachten
    • Onderzoeken en scripties
    • Kennisbank Wsnp
  • Over onsOver ons

    • Bureau Wsnp
    • Contact
    • Medewerkers
    • Onafhankelijke commissies
    • Presentaties
    • Beveiligd e-mailen met Bureau Wsnp
  • Portaal Wsnp
  • Contact
  • Nieuws
  • Nieuwsbrief Wsnp
  1. Home ›
  2. Burgers ›
  3. Klachtenregeling

Ik heb een klacht over mijn Wsnp-bewindvoerder. Waar kan ik terecht?


Bent u niet tevreden over het gedrag of handelen van uw Wsnp-bewindvoerder? Of heeft uw Wsnp-bewindvoerder een handeling verricht of nagelaten waar u het absoluut niet mee eens bent? Dan kunt u hier een klacht over indienen. Hoe en waar u die klacht moet indienen, hangt af van waar de klacht over gaat.

Tijdens de Wsnp is het mogelijk dat u het oneens bent met uw Wsnp-bewindvoerder. In dat geval is het belangrijk dat u uw standpunt bespreekt met uw Wsnp-bewindvoerder. Zo kunt u misschien uw Wsnp-bewindvoerder overtuigen van uw standpunt. Of kan uw Wsnp-bewindvoerder duidelijk maken waarom zijn standpunt de enige oplossing is. Vaak zijn er meerdere oplossingen te bedenken.

Komt u er niet uit met uw Wsnp-bewindvoerder? Of heeft uw Wsnp-bewindvoerder een handeling verricht of nagelaten waar u het absoluut niet mee eens bent? Dan kunt u een klacht indienen.
Hieronder informeren we wat de verschillende soorten klachten zijn.

Heeft u vragen? Bel of mail dan de helpdesk van Bureau Wsnp.

Er zijn twee verschillende soorten klachten

  • een zaakinhoudelijke klacht.
  • een klacht gebaseerd op de gedragscode.

1. Een zaakinhoudelijke klacht

Bent u het oneens met een handeling die uw Wsnp-bewindvoerder verricht of nalaat en heeft dit te maken met het Wsnp-bewind? Dan kunt u hiertegen een zaakinhoudelijke klacht indienen.

U legt de klacht voor aan de rechter-commissaris. Dit kan op twee manieren:

  • U bespreekt met uw Wsnp-bewindvoerder dat u het ergens oneens mee bent. Komt u er samen niet uit, dan geeft u aan dat u de kwestie wilt voorleggen aan de rechter-commissaris. Uw Wsnp-bewindvoerder legt de kwestie en uw en zijn standpunt dan voor bij de rechter-commissaris.
    U legt zelf de kwestie voor bij de rechter-commissaris. Hoe u de kwestie kunt insturen, kunt u navragen bij rechtbank. U vindt hier de contactgegevens.
  • Het is belangrijk dat u uw Wsnp-bewindvoerder informeert over de voorgelegde klacht. De rechter-commissaris behandelt de kwestie en neemt een besluit. Uw Wsnp-bewindvoerder informeert u over het besluit.

Enkele voorbeelden van een zaakinhoudelijke klacht

  • De verkoop van uw auto.
  • De verkoop van uw woning.
  • Een onderzoek naar arbeidsongeschiktheid en ontheffing van de arbeidsplicht.
  • Het afkopen van uw opgebouwde pensioen.
  • Uw bewindvoerder beantwoordt uw vragen niet of niet binnen een redelijke termijn.
  • Onjuiste berekening van het vrij te laten bedrag (Vtlb).

2. Een klacht gebaseerd op de gedragscode Wsnp-bewindvoerders

Bent u het oneens met een handeling of gedraging van uw Wsnp-bewindvoerder die in strijd is met de gedragscode? Dan kunt u daarover een klacht indienen.

U bent verplicht om eerst de klacht voor te leggen bij de Wsnp-organisatie. Doet u dit niet en dient u de klacht direct in bij Bureau Wsnp? Dan wordt uw klacht niet behandeld en wordt u terugverwezen naar de klachtenregeling van de Wsnp-organisatie.

  • Elke Wsnp-organisatie beschikt over een klachtenregeling. De Wsnp-organisatie is verplicht om de klachtenregeling aan u bekend te maken. Bijvoorbeeld tijdens het huisbezoek. U kunt de klachtenregeling vaak ook terugvinden op de website van de Wsnp-organisatie.
  • U dient het klachtenformulier van de Wsnp-organisatie in bij de organisatie waar de Wsnp-bewindvoerder werkt.
  • De afhandeling van de klacht bij de Wsnp-organisatie kan maximaal 6 weken duren.
  • Is de klacht door de Wsnp-organisatie afgehandeld en bent u het eens met de uitkomst? Dan hoeft u niets meer te doen.
  • Is de klacht door de Wsnp-organisatie afgehandeld en bent u het niet eens met de uitkomst? Dan kunt u gebruikmaken van de klachtenregeling van Bureau Wsnp.

Maak via het stappenplan zelf een klachtbrief

Stappenplan klachtbrief

Klacht ingediend bij Bureau Wsnp: hoe gaat het verder?

  • Bureau Wsnp legt uw klacht voor bij de klachtenadviescommissie.
  • De klachtenadviescommissie kan u eventueel uitnodigingen voor een hoorzitting als dit nodig blijkt te zijn. Dit is echter niet altijd het geval.
  • De klachtenadviescommissie geeft een advies aan Bureau Wsnp.
  • Bureau Wsnp neemt een besluit.

Enkele voorbeelden van een klacht gebaseerd op de gedragscode

  • de Wsnp-bewindvoerder gedraagt zich niet fatsoenlijk, respectvol en/of onpartijdig en onbevooroordeeld.
  • de Wsnp-bewindvoerder schendt zijn geheimhoudingsplicht (m.b.t. vertrouwelijke informatie).
  • de Wsnp-bewindvoerder voert zijn taken onvoldoende zorgvuldig, vakkundig, doelmatig en/of deskundig uit.
  • de Wsnp-bewindvoerder vervult functies die strijdig (kunnen) zijn met zijn belangen als Wsnp-bewindvoerder.
  • de Wsnp-bewindvoerder verleent niet in redelijkheid medewerking aan de behandeling van een klacht tegen hem-/haarzelf of medewerkers die onder zijn/haar verantwoordelijkheid werkzaamheden verrichten in uw schuldsanering.

Voor burgers

Sla navigatie over (Voor burgers)
Voor burgers
  • Voorlichtingsfilmpjes
  • Folders voor burgers
  • Veelgestelde vragen
  • Wsnp aanvragen
  • Register Wsnp-bewindvoerders
  • Zoek schuldhulpverlener
  • Klachtenregeling
Terug naar navigatie (Voor burgers)
Deel deze informatie
  • Delen op Whatsapp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen op Twitter


Over Bureau Wsnp

Bureau Wsnp is onderdeel van de Raad voor Rechtsbijstand en is door de Minister van Justitie en Veiligheid belast met de uitvoering van een deel van de Wet schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp).

  • Meer over ons
  • Feedback geven over de website
  • Protocol Wet open overheid (Woo)

Snel naar

  • Nieuws
  • Vtlb-calculator
  • Zoek Wsnp-bewindvoerder
  • Bibliotheek
  • Protocol Wet open overheid (Woo)

Contact

Raad voor Rechtsbijstand
Bureau Wsnp

088 – 787 1910
infowsnp@rvr.org

Postbus 2349
5202 CH 's‑Hertogenbosch

  • Toegankelijkheid
  • Privacy
  • Cookies
  • Proclaimer
  • Informatiebeveiliging

Volg ons op

Twitter
Youtube
LinkedIn