Ga naar de inhoud
Direct naar
  • Portaal Wsnp
  • Contact
  • Nieuws
  • Nieuwsbrief Wsnp
Raad voor Rechtsbijstand Bureau Wsnp
Zoeken
Menu
  • Vrij te laten bedragVrij te laten bedrag
    • Vtlb-calculator en rapport
    • Toelichting belangrijkste wijzigingen
    • Problemen bij gebruik van de vtlb-calculator
    • Archief
    • Webinars
  • BurgersBurgers
    • Register Wsnp-bewindvoerders
    • Zoek schuldhulpverlener
    • Folders voor burgers
    • Voorlichtingsfilmpjes
    • Wsnp aanvragen
    • Veelgestelde vragen
    • Klachtenregeling
  • Wsnp bewindvoerdersWsnp bewindvoerders
    • Alles over het Wsnp-register
    • Tijdens uw werk als Wsnp bewindvoerder
    • Toevoegen bewindvoerders Wsnp
    • Permanente educatie
    • Bezwaar maken
    • Kwaliteit
    • Klachtenregeling
    • Tolk- en vertaaldiensten
    • Regelgeving en documenten
    • Wsnp-vergoedingen
    • Veelgestelde vragen en tips
  • Beroepsmatig betrokkenBeroepsmatig betrokken
    • Scholingscentra
    • Softwareontwikkelaars
    • Pilot toevoeging verzoek toelating Wsnp
    • Infographics & folders Wsnp
  • SchuldeisersSchuldeisers
    • Gevolgen toelating Wsnp
    • Centraal Insolventie Register (CIR)
    • Veelgestelde vragen van schuldeisers
    • Folders over de Wsnp
  • BibliotheekBibliotheek
    • Regelgeving en documenten
    • Registers
    • Model verzoekschriften
    • Webinars
    • Instroom Wsnp
    • Monitor Wsnp
    • Wsnp-vergoedingen
    • Adviezen naar aanleiding van klachten
    • Onderzoeken en scripties
  • Over onsOver ons
    • Bureau Wsnp
    • Contact
    • Medewerkers
    • Onafhankelijke commissies
    • Meerjarenbeleidsplan
    • Presentaties
  • Portaal Wsnp
  • Contact
  • Nieuws
  • Nieuwsbrief Wsnp
  1. Home ›
  2. Wijziging in het 10 zaken beleid

Wijziging in het 10 zaken beleid

16 december 2021

In 2016 is in onze beleidsregels voor inschrijving opgenomen dat elke Wsnp-bewindvoerder jaarlijks minimaal tien keer wordt benoemd of aangewezen wordt als behandelaar in een Wsnp-dossier om de inschrijving in het register van bewindvoerders Wsnp te kunnen voortzetten.

De voorwaarde van tien benoemingen of aanwijzingen als behandelaar per jaar, werd gesteld om te waarborgen dat de Wsnp-bewindvoerder op de hoogte blijft van de ontwikkelingen, niet alleen op juridisch gebied, maar ook in de werkwijze van de rechtbanken, gedragsmaatstaven etc. Volgens het beleid kan bij zwaarwegende omstandigheden worden afgekeken van deze norm.

Hogere instroom in 2016

In deze periode waren er nog rond de 10.000 lopende Wsnp-zaken per jaar te verdelen onder de Wsnp-bewindvoerders. Dat betekent dat Wsnp-bewindvoerders die minder dan tien zaken hadden, hier zelf voor kozen of door omstandigheden tijdelijk minder zaken konden opnemen óf dat de rechtbank hen bewust niet meer benoemde.

Dalende instroom Wsnp

De situatie is inmiddels veranderd door de dalende instroom. De Wsnp-bewindvoerders die nu minder dan tien zaken op naam hebben gekregen in de afgelopen twee jaar hebben hier zelf niet voor gekozen. Ook de rechtbank heeft hen niet vanwege bijvoorbeeld slechte prestaties weinig benoemd. Er zijn gewoon te weinig zaken.

De afgelopen twee jaar zijn we coulant omgegaan met deze voorwaarde en hebben we bekeken hoe we de komende tijd met deze voorwaarde om willen gaan. In de audits hebben we besproken dat we vanaf 2022 de voorwaarde weer willen toetsen. Dit voornemen is ook met de klankbordgroep en met de rechtbanken besproken. Naar aanleiding van de reacties van Wsnp-bewindvoerders, van de klankbordgroep en na overleg met de rechtbanken hebben we een andere beslissing genomen.

Loslaten 10-zaken vereiste

We kunnen niet beoordelen of de kwaliteit onvoldoende is op basis van het aantal benoemingen. We controleren als Raad alle randvoorwaarden bij de kwaliteitsaudits:

  • Zijn bewindvoerders verzekerd voor aansprakelijkheid;
  • Wordt die verzekering ook betaald;
  • Is de organisatie financieel stabiel;
  • Is er vervanging bij ziekte geregeld;
  • Worden de PE-punten behaald.

De inhoudelijke toets doen we niet, dat is een taak van de rechtbanken.

Daarom gaan we met de stafjurist van de Raad in overleg om te kijken hoe deze voorwaarde uit de beleidsregels kan worden gehaald. Tot die tijd handhaven we niet meer op deze regel. Dat betekent dat we in januari 2022 geen voornemen tot uitschrijving zullen sturen als u in de afgelopen twee jaar in minder dan tien zaken bent benoemd of bent aangewezen als behandelaard.



Deel deze informatie
  • Delen op Whatsapp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen op Twitter


Over Bureau Wsnp

Bureau Wsnp is onderdeel van de Raad voor Rechtsbijstand en is door de Minister van Justitie en Veiligheid belast met de uitvoering van een deel van de Wet schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp).

  • Meer over ons
  • Feedback geven over de website

Snel naar

  • Nieuws
  • Vtlb-calculator
  • Zoek Wsnp-bewindvoerder
  • Bibliotheek

Contact

Raad voor Rechtsbijstand
Bureau Wsnp

088 – 787 1910
infowsnp@rvr.org

Postbus 2349
5202 CH 's‑Hertogenbosch

  • Toegankelijkheid
  • Privacy
  • Cookies
  • Proclaimer
  • Informatiebeveiliging

Volg ons op

Twitter
Youtube
LinkedIn