Ga naar de inhoud
Direct naar
  • Portaal Wsnp
  • Contact
  • Nieuws
  • Nieuwsbrief Wsnp
Raad voor Rechtsbijstand Bureau Wsnp
Zoeken
Menu
  • Vrij te laten bedragVrij te laten bedrag

    • Vtlb-calculator en rapport
    • Vtlb rapport juli 2023
    • Toelichting belangrijkste wijzigingen
    • Problemen bij gebruik van de vtlb-calculator
    • Archief
    • Webinars
  • BurgersBurgers

    • Voorlichtingsfilmpjes
    • Folders voor burgers
    • Veelgestelde vragen
    • Wsnp aanvragen
    • Register Wsnp-bewindvoerders
    • Hulp bij schulden
    • Klachtenregeling
  • Wsnp-bewindvoerdersWsnp-bewindvoerders

    • Alles over het Wsnp-register
    • Tijdens uw werk als Wsnp-bewindvoerder
    • Toevoegen bewindvoerders Wsnp
    • Permanente educatie
    • Bezwaar maken
    • Kwaliteit
    • Klachtenregeling
    • Tolk- en vertaaldiensten
    • Regelgeving en documenten
    • Wsnp-vergoedingen
    • Veelgestelde vragen en tips
  • Beroepsmatig betrokkenBeroepsmatig betrokken

    • Scholingscentra
    • Softwareontwikkelaars
    • Infographics & folders Wsnp
  • SchuldeisersSchuldeisers

    • Gevolgen toelating Wsnp
    • Centraal Insolventie Register (CIR)
    • Veelgestelde vragen van schuldeisers
    • Folders over de Wsnp
  • BibliotheekBibliotheek

    • Regelgeving en documenten
    • Registers
    • Model verzoekschriften
    • Webinars
    • Instroom Wsnp
    • Monitor Wsnp
    • Wsnp-vergoedingen
    • Adviezen naar aanleiding van klachten
    • Onderzoeken en scripties
    • Kennisbank Wsnp
  • Over onsOver ons

    • Bureau Wsnp
    • Contact
    • Medewerkers
    • Onafhankelijke commissies
    • Presentaties
    • Beveiligd e-mailen met Bureau Wsnp
  • Portaal Wsnp
  • Contact
  • Nieuws
  • Nieuwsbrief Wsnp
  1. Home ›
  2. Bibliotheek ›
  3. Vakblad Wsnp Periodiek ›
  4. De Wsnp terug op de routekaart

De Wsnp terug op de routekaart

1 augustus 2020

Een vergelijking tussen instroom en opbrengst tussen de minnelijke schuldregeling (Msnp) versus de Wsnp.

Wsnp Periodiek augustus 2020, nr. 3

Annemieke Bosma*

1. Inleiding

Terwijl het aantal mensen met problematische schulden de afgelopen zes jaren gelijk bleef, daalde de instroom in de Wsnp. Tegelijkertijd is het aantal minnelijke trajecten dat via de gemeentelijke schuldhulpverlening tot stand komt nagenoeg gelijk gebleven. De daling bij de Wsnp wordt dus niet gecompenseerd door een stijging van het aantal minnelijke trajecten. Een pijnlijke constatering van de Nationale ombudsman in zijn rapport van 11 juni 2020, Hindernisbaan zonder finish.

2. Goede waar prijst zichzelf (niet)

Hoe kan het dat na al die jaren de Wsnp, die in 93% van de gevallen succesvol wordt afgesloten, nog steeds slechts mag dienen als ‘een stok achter de deur’? Is het niet duidelijk dat de Wsnp in veel gevallen een betere oplossing biedt dan een minnelijke schuldsanering? Blijkbaar niet. Wsnp-collega Mick Heckers inspireerde mij met zijn eerdere bijdrage in dit blad waarin hij de opbrengst van de Wsnp in een juister perspectief plaatste (WP 2020/02). Dat was in Limburg, maar voor mijn gevoel zou een vergelijking met het minnelijke traject in Noord-Nederland niet anders uitpakken. Ik ben daarom een grootschalig onderzoek gestart en heb alle Wsnp’s, die in 2019 bij ons kantoor zijn afgerond, onderzocht en vergeleken met de voorafgaande minnelijke trajecten bij externe partijen, voornamelijk Kredietbanken. In eerste instantie alleen de Wsnp’s met een substantiële uitdeling, nu inmiddels ook de Wsnp’s met een informele uitdeling (waarbij het uit te delen actief na aftrek van de boedelkosten maximaal € 2.000 bedraagt).

3. Uitgangspunten onderzoek

Mijn onderzoek betreft 123 dossiers, waarbij ik een stel met gemeenschap van goederen aanmerk als één dossier. Van deze Wsnp’s is 56% geëindigd met een uitdeling aan schuldeisers, 44% zonder uitdeling. Ik heb alleen gekeken naar concurrente schuldeisers, dus in geval van preferente schuldeisers kan worden uitgegaan van een dubbel uitkeringspercentage.

4. Uitkomsten onderzoek

De Wsnp biedt gemiddeld een hogere uitdeling aan schuldeisers dan een minnelijk traject. Hiervoor zijn diverse redenen te noemen. Een daarvan heb ik uitgelicht en betreft de constatering dat in het minnelijke traject niet alle boedelbestanddelen worden meengenomen. In 49% van de dossiers bleek dat er sprake was van een buiten beschouwing gelaten minnelijk spaarsaldo. In 16% van de gevallen werd er aan schuldeisers zelfs een lager bedrag aangeboden dan er feitelijk op de spaarrekening stond. Bij aanvang Wsnp worden deze spaarsaldo’s wel opgevraagd en vormen dus onderdeel van het boedelsaldo ten gunste van schuldeisers. Mijn onderzoek naar een vergelijking minnelijk versus wettelijk geeft de volgende uitkomsten.

Vergelijking Msnp vs. Wsnp
MSNP WSNP
Aanbod / gemiddeld boedelsaldo € 3.166 € 10.759
Aanbod / percentage uitdeling (na aftrek
kosten)
6% 13%

Ook voor de schuldenaar biedt de Wsnp grote voordelen ten opzichte van het minnelijke traject. Belangrijkste voordelen naar mijn mening zijn de objectieve controle van de rechter-commissaris en uiteraard: de volledige schone lei, ongeacht het feit of de schuldenlijst volledig en correct is. In het minnelijke traject is een kloppende schuldenlijst van wezenlijk belang. Te vaak ontstaan er na afloop opnieuw betalingsproblemen, omdat bepaalde schulden niet zijn meegenomen in een minnelijke regeling. Mij is gebleken dat schuldenlijsten in het minnelijke traject in geen enkel geval overeenkomen met die in de Wsnp. Een opvallende constatering en de verschillen zijn fors:

Verschil in schuldenlast Msnp vs. Wsnp Uitkomst
Verschil in schuldenlast Msnp vs. Wsnp
Schuldenlast bleek in Wsnp lager 58%
Gemiddelde afwijking 21%
Schuldenlast bleek in Wsnp hoger 42%
Gemiddelde afwijking 31%

5. Conclusie

Het moge duidelijk zijn dat bovenstaande cijfers pleiten voor de Wsnp als oplossing voor schulden. Ten opzichte van het minnelijke traject wordt in de Wsnp gemiddeld driemaal zo veel gespaard. Daarnaast geeft de Wsnp een schone lei, terwijl na afloop van minnelijke regelingen in bijna de helft van de situaties 31% van de schulden niet is gesaneerd — zie het staatje hierboven — en weer op het bordje van de schuldenaar komt. Zouden dezelfde cijfers gelden voor de minnelijke schuldsaneringen die een Wsnp niet halen en die ik dus niet kan onderzoeken? Ik ben bang van wel. Het is in ieder geval bekend dat de schuldhulpverlening op dit moment grote groepen mensen niet of laat bereikt, er traag wordt beslist en traag wordt opgelost.

Er kunnen situaties zijn waarin een minnelijke regeling de betere oplossing is, bijvoorbeeld voor bepaalde ondernemers indien bedrijfsbeëindiging niet wenselijk is. Bovendien biedt een minnelijke regeling vanwege de huidige Wsnp-toelatingseisen soms  zelfs de enige mogelijkheid tot sanering. Maar het doel is toch om mensen schuldenvrij te maken? Laten we dan per situatie kiezen voor de beste route en dus in de meeste gevallen voor de bewezen Wsnp-route.

Voetnoten

* Annemieke Bosma is Wsnp-bewindvoerder en mededirecteur van Bureau Benedictus te Garyp.


Organisatie

  • Wsnp Periodiek

Documentsoort

  • Vakliteratuur
  • Wsnp periodiek

Trefwoorden

  • Wsnp Periodiek

Gerelateerd

Compensatie kinderopvangtoeslagaffaire en Wsnp: situatie vanaf juli 2021

Dit artikel beschouwt de afhandeling van de compensatie kinderopvangtoeslagaffaire in relatie met de Wsnp.

Een schone lei ondanks volledige betaling van de schuldeisers?

Geen schone lei wordt toegekend in een Wsnp die eindigt omdat alle (aangemelde) vorderingen voldaan kunnen worden. Dit artikel legt uit hoe te werk te gaan om toch een schone lei te krijgen.

Wetsvoorstel wijziging toelatingscriteria Wsnp. Zicht op verbetering doorstroom naar de Wsnp?

Dit artikel informeert over een aantal wetsvoorstellen ten aanzien van de Wsnp, te weten: verkorting goede-trouw-termijn en de flexibilisering wachttermijn tien jaar.




Over Bureau Wsnp

Bureau Wsnp is onderdeel van de Raad voor Rechtsbijstand en is door de Minister van Justitie en Veiligheid belast met de uitvoering van een deel van de Wet schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp).

  • Meer over ons
  • Feedback geven over de website
  • Protocol Wet open overheid (Woo)

Snel naar

  • Nieuws
  • Vtlb-calculator
  • Zoek Wsnp-bewindvoerder
  • Bibliotheek
  • Protocol Wet open overheid (Woo)

Contact

Raad voor Rechtsbijstand
Bureau Wsnp

088 – 787 1910
infowsnp@rvr.org

Postbus 2349
5202 CH 's‑Hertogenbosch

  • Toegankelijkheid
  • Privacy
  • Cookies
  • Proclaimer
  • Informatiebeveiliging

Volg ons op

Twitter
Youtube
LinkedIn