CJIB Businessportaal ook voor Wsnp-bewindvoerders
Via het CJIB Businessportaal kunnen schuldhulpverleners informatie en overzichten van openstaande vorderingen opvragen. Tijdens een overleg van de klankbordgroep bleek dat ook Wsnp-bewindvoerders toegang hebben tot het portaal, maar dat dit nog niet bij iedereen bekend is. Daarom heeft het CJIB een artikel opgesteld met uitleg over de mogelijkheden, inclusief informatie over de aanmeldprocedure en de gebruikershandleiding van het portaal. Dat artikel hebben we hieronder opgenomen.
Wettelijke schuldsanering
Uw cliënt is toegelaten tot de wettelijke schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp). Wat kunt u in deze periode van het CJIB verwachten? Voordat iemand wordt toegelaten tot de Wsnp levert het CJIB een overzicht aan met zaken die wel en niet kunnen worden ingediend.
Via het Businessportaal kan de Wsnp-bewindvoerder melding maken van de van toepassing zijnde schuldsanering, zodat het CJIB een overzicht van zaken kan indienen. Via hetzelfde portaal kan de bevestiging worden gestuurd van (voorlopige) plaatsing van de betreffende opstaande za(a)k(en).
Bij afwikkeling van de Wsnp-regeling kan de bewindvoerder via het CJIB Businessportaal eveneens de wijze van afwikkeling doorgeven.
Moet uw cliënt tijdens de Wsnp nog iets aan het CJIB betalen?
Tijdens de Wsnp stoppen wij met het innen van de zaken die we voor de Wsnp hebben ingediend. De boetes die wij niet hebben ingediend, moet uw cliënt wel betalen. En krijgt uw cliënt tijdens de WSNP een nieuwe boete? Dan moet hij die ook betalen.
Mijn cliënt kan de niet-ingediende of nieuwe boetes niet betalen. Wat nu?
Uw cliënt kan hier op onze website nagaan of hij de boetes in termijnen mag betalen. Voldoet hij aan de voorwaarden? Dan kan hij via een webformulier meteen een aanvraag voor een betalingsregeling indienen.
Wat gebeurt er na afloop van de WSNP?
Krijgt uw cliënt een schone lei? Dan stoppen wij definitief met de inning van de ingediende (Wahv-) verkeersboetes. Hebben wij daarnaast andere boetes ingediend? En staat daarvan nog een bedrag open? Dan moet uw cliënt dat bedrag als nog betalen. Dat kan – onder voorwaarden – in de vorm van een betalingsregeling. Uw cliënt krijgt daarover van ons een brief.
Wilt u snel en veilig informatie bij ons opvragen of aan ons doorgeven?
Maak dan gebruik van het CJIB Businessportaal. In ons businessportaal kunt u via een veilige verbinding overzichten schulphulpverlening en saneerbare vorderingen opvragen. U ontvangt die overzichten dan in de meeste gevallen direct. En in geval van een MSNP- of WSNP-traject kunt u in het businessportaal wijzigingen doorgeven.
Handleiding Businessportaal (pdf, 516 kB)
Hoe kunt u gebruik maken van het CJIB Businessportaal?
U kunt zich aanmelden via het contactformulier. U kunt het CJIB Businessportaal gebruiken als u eHerkenning met (minimaal) betrouwbaarheidsniveau 3 hebt. eHerkenning is een inlogsysteem waarmee ondernemers, ambtenaren en organisaties veilig online zaken doen.
Verbeteren dienstverlening CJIB Businessportaal
Werkt u al met het CJIB Business Portaal dan komen wij graag met u in contact. Het CJIB wil graag input t.a.v. verbeterpunten van het portaal. Uw input kunt u sturen naar: [email protected]
Bij vragen over het Businessportaal kunt u ook contact opnemen met [email protected]