Pilot toevoeging verzoek toelating Wsnp
Vanaf 1 mei 2021 kunnen Wsnp-bewindvoerders (zowel advocaat als niet-advocaat) middels een pilot in aanmerking komen voor een toevoeging voor het indienen van een verzoekschrift tot toelating tot de Wsnp inclusief alle bijlagen.
De Raad heeft om deze mogelijkheid te creëren, de Regeling pilot toevoeging verzoek toelating Wsnp (hierna: de pilot Wsnp) vastgesteld. Om gebruik te maken van de pilot Wsnp moet een Wsnp-bewindvoerder een overeenkomst aangaan met de Raad. Hiervoor moet de Wsnp-bewindvoerder aan een aantal voorwaarden voldoen.
Deelname aan de pilot Wsnp
De Raad sluit een overeenkomst met Wsnp-bewindvoerders die aan de volgende voorwaarden voldoen:
- De Wsnp-bewindvoerder staat ingeschreven in het Register Bewindvoerders Wsnp bij de Raad voor Rechtsbijstand (Bureau Wsnp);
- De Wsnp-bewindvoerder is inhoudelijk bekend met de pilot Wsnp;
- De Wsnp-bewindvoerder heeft minimaal één lopende schuldsaneringszaak op zijn naam staan;
- Er is niet gebleken van enig handelen of nalaten in strijd met een zorgvuldige en doelmatige rechtsbijstandverlening, al dan niet blijkend uit een eerder advies van de klachtenadviescommissie en/of de commissie voor bezwaar;
- De Wsnp-bewindvoerder is bereid medewerking te verlenen aan een evaluatie van de pilot en levert de daartoe door de Raad gevraagde gegevens aan.
Voldoet u aan bovenstaande voorwaarden? Dan kunt u zich aanmelden via onderstaande aanmeldformulier.
Aanmeldformulier pilot Wsnp (docx, 34 kB)
U kunt het aanmeldformulier insturen op pilotwsnp@rvr.org.
Vermelding lijst deelnemers pilot Wsnp
Na uw inschrijving wordt uw deelname automatisch vermeld in het online register.
Beveiligd verzenden
U kunt het aanmeldformulier en de verklaring vervolgens beveiligd verzenden via Zivver of via deze link voor beveiligde verzending. Hiertoe moet u een paar stappen doorlopen. In de korte handleiding leest u hoe dit werkt.
Afdeling Registerbeheer handelt de inschrijving af
Bureau Wsnp ontvangt uw aanmeldingsverzoek en toetst het aan de voorwaarden. Als u voldoet aan de voorwaarden, geven wij een positief advies. En zetten uw verzoek door naar de afdeling Registerbeheer (binnen de Raad). Zij handelen de inschrijving verder met u af, van hen ontvangt u de overeenkomst met het verzoek deze ondertekend te retourneren. Vervolgens ontvangt u van de afdeling Registerbeheer een inschrijvingsbevestiging.
Voor vragen over uw inschrijving kunt u contact opnemen met afdeling Registerbeheer via 088 ‑ 787 10 00 of via register@rvr.org.
Start pilot
Indien u als Wsnp-bewindvoerder een inschrijvingsbevestiging van de afdeling Registerbeheer heeft ontvangen, kunt u vanaf dat moment de toevoeging aanvragen.
Onderzoek naar de effecten van de pilot Wsnp
Tijdens de pilot onderzoekt Bureau Wsnp wat de effecten zijn. De resultaten zullen bepalen of en in welke vorm deze werkwijze ná de pilot wordt ingevoerd.
Bent u schuldhulpverlener of beschermingsbewindvoerder, en maakt u gebruik van de pilot Wsnp? Neemt a.u.b. deel aan het onderzoek!