Ga naar de inhoud
Direct naar
  • Portaal Wsnp
  • Contact
  • Nieuws
  • Nieuwsbrief Wsnp
Raad voor Rechtsbijstand Bureau Wsnp
Zoeken
Menu
  • Vrij te laten bedragVrij te laten bedrag

    • Vtlb-calculator en rapport
    • Vtlb rapport juli 2023
    • Toelichting belangrijkste wijzigingen
    • Problemen bij gebruik van de vtlb-calculator
    • Archief
    • Webinars
  • BurgersBurgers

    • Voorlichtingsfilmpjes
    • Folders voor burgers
    • Veelgestelde vragen
    • Wsnp aanvragen
    • Register Wsnp-bewindvoerders
    • Zoek schuldhulpverlener
    • Klachtenregeling
  • Wsnp-bewindvoerdersWsnp-bewindvoerders

    • Alles over het Wsnp-register
    • Tijdens uw werk als Wsnp-bewindvoerder
    • Toevoegen bewindvoerders Wsnp
    • Permanente educatie
    • Bezwaar maken
    • Kwaliteit
    • Klachtenregeling
    • Tolk- en vertaaldiensten
    • Regelgeving en documenten
    • Wsnp-vergoedingen
    • Veelgestelde vragen en tips
  • Beroepsmatig betrokkenBeroepsmatig betrokken

    • Scholingscentra
    • Softwareontwikkelaars
    • Infographics & folders Wsnp
  • SchuldeisersSchuldeisers

    • Gevolgen toelating Wsnp
    • Centraal Insolventie Register (CIR)
    • Veelgestelde vragen van schuldeisers
    • Folders over de Wsnp
  • BibliotheekBibliotheek

    • Regelgeving en documenten
    • Registers
    • Model verzoekschriften
    • Webinars
    • Instroom Wsnp
    • Monitor Wsnp
    • Wsnp-vergoedingen
    • Adviezen naar aanleiding van klachten
    • Onderzoeken en scripties
    • Kennisbank Wsnp
  • Over onsOver ons

    • Bureau Wsnp
    • Contact
    • Medewerkers
    • Onafhankelijke commissies
    • Presentaties
    • Beveiligd e-mailen met Bureau Wsnp
  • Portaal Wsnp
  • Contact
  • Nieuws
  • Nieuwsbrief Wsnp
  1. Home ›
  2. Vrij te laten bedrag ›
  3. Archief ›
  4. Vtlb rapport januari 2023 ›
  5. 1. Algemeen ›
  6. 1.6 Herberekening

1.6 Herberekening


Vtlb rapport januari 2023

Inhoud

  • Colofon
  • 1.Algemeen
    • 1.1Inleiding Algemeen
    • 1.2Onderhoud van de methode
    • 1.3Landelijke Recofa-Richtlijnen voor schuldsaneringen
    • 1.4Basisbeginselen
    • 1.5Opbouw van het rapport
    • 1.6Herberekening
    • 1.7Het rekenprogramma: Vtlb-calculator en plug-in
  • 2.De berekening van het vrij te laten bedrag en de afloscapaciteit
  • 3.De beslagvrije voet volgens art. 475da Rv
    • 3.1De verschillende leefsituaties
      • 3.1.1 Artikel 475d lid 1 sub a en b Rv – Alleenstaanden en alleenstaande ouders met minderjarige kinderen
      • 3.1.2Artikel 475da lid 1 sub c en d Rv – Gehuwden zonder of met kinderen
      • 3.1.3Artikel 475e lid 2 Rv – Verblijf in inrichting
    • 3.2De verschillende groepen schuldenaren op basis van het belastbaar inkomen
      • 3.2.1Berekening beslagvrije voet bij wisselende inkomsten
    • 3.3Verhoging beslagvrije voet voor woonkosten
      • 3.3.1Woonlasten die hoger zijn dan het maximale bedrag waarbij nog huurtoeslag mogelijk is
      • 3.3.2Woonkosten zonder recht op huurtoeslag
      • 3.3.3Vaststelling woonkosten voor schuldenaar
      • 3.3.4Servicekosten
      • 3.3.5All-in huur en woonlasten in kostgeld
      • 3.3.6Eigen woning
    • 3.4Verlaging van de beslagvrije voet in verband met privégebruik auto van de zaak (artikel 475db lid 1c)
    • 3.5Artikel 475db lid 1a Rv – Aftrek van inkomsten partner
      • 3.5.1Inkomen partner is niet bekend
  • 4.Reserverings-en arbeidstoeslag, correctie voor Eigen Risico zorgverzekering en correctie voor PGL-norm
    • 4.1Reserveringstoeslag — alleen bij inrichtingsnorm
    • 4.2Arbeidstoeslag
    • 4.3Correctie voor eigen risico ziektekostenverzekering
    • 4.4Correctie voor de norm pensioengerechtigde leeftijd
  • 5.Kosten waarvoor gecorrigeerd kan worden door de rechter-commissaris
    • 5.1Correctie individuele lasten
    • 5.2Correctie woonlasten boven maximale bedrag voor huurtoeslag en niet gecorrigeerd in de beslagvrije voet
    • 5.3Gemeente- en waterschapsbelastingen
    • 5.4Ziektekosten
      • 5.4.1Voorliggende voorzieningen
      • 5.4.2Correcties
      • 5.4.3Eigen bijdrage WMO
    • 5.5Kosten auto en vervoer
      • 5.5.1Auto is een boedelbestanddeel
      • 5.5.2Medische noodzaak
      • 5.5.3Noodzakelijk voor inkomensverwerving
      • 5.5.4De reiskosten
      • 5.5.5Auto van de zaak
    • 5.6Studiekosten van kinderen van de schuldenaar
    • 5.7Kosten kinderopvang
    • 5.8Alimentatie, co ouderschap en omgangsregeling
      • 5.8.1Door de schuldenaar te betalen kinderalimentatie
      • 5.8.2Door de schuldenaar te betalen partneralimentatie
      • 5.8.3Co-ouderschap en omgangsregeling
    • 5.9Correctie voor kosten budgetbeheer, budgetbegeleidingen en beschermingsbewind
    • 5.10Overige correcties
    • 5.11Geen correcties
  • 6.Inkomsten
    • 6.1Inkomsten die wel als inkomen worden aangemerkt
      • 6.1.1Inkomsten in verband met meerderjarige inwoners
      • 6.1.2Verdeling heffingskortingen
      • 6.1.3Belastingaftrek specifieke ziektekosten/ Tegemoetkoming Specifieke Ziektekosten (TSZ)
      • 6.1.4Tegemoetkoming arbeidsongeschikten en individuele inkomenstoeslag
      • 6.1.5Inkomen van zzp’ers en andere zelfstandig ondernemers zijnde een natuurlijk persoon
    • 6.2Inkomsten die niet als inkomen worden aangemerkt
      • 6.2.1Nabestaanden- en wezenuitkering
      • 6.2.2Kinderbijslag
      • 6.2.3Bijzondere bijstand
      • 6.2.4Studiefinanciering voor schuldenaar en/of partner
      • 6.2.5Uitkeringen op grond van de Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten
      • 6.2.6Kindgebonden budget (KGB)
      • 6.2.7Zorgtoeslag
      • 6.2.8Inkomsten uit overwerk
      • 6.2.9Vakantiegeld, tijdsparen, uitbetaalde vakantiedagen, individueel keuzebudget
      • 6.2.10Pleegkindvergoeding
      • 6.2.11Persoonsgebonden budget (PGB)
      • 6.2.12Onkostenvergoeding voor internationale chauffeurs
      • 6.2.13thuiswerkkostenvergoeding
  • 7.Overheveling
  • Bijlage 1: De werking van de Vtlb-Calculator
  • Bijlage 2: normbedragen
    • Hoofdstuk 3
    • Hoofdstuk 4
    • Hoofdstuk 5
    • Hoofdstuk 6

1.6 Herberekening

Volgens de Recofa-richtlijnen voor schuldsaneringsregelingen 2021 (paragraaf 3.7 onder b) moet het vtlb bij, of zo spoedig mogelijk na het huisbezoek aan de schuldenaar worden verstrekt.

Het vtlb wordt door de rechter-commissaris bij beschikking vastgesteld. Alleen als de rechter-commissaris afwijkt van de berekening van de bewindvoerder moet dit aan de schuldenaar worden doorgegeven.

Algemene regels voor het maken van een herberekening

Het vtlb wordt ieder half jaar, na aanpassing van de relevante normen (per 1 januari en per 1 juli), herberekend. Bij ieder openbaar verslag wordt een recente berekening gevoegd.

Bij een structurele wijziging in de situatie van schuldenaar moet het vtlb tussentijds opnieuw berekend worden, hetzij op verzoek van de schuldenaar, hetzij omdat de bewindvoerder kennis heeft genomen van de aanzienlijke wijziging (conform artikel 475d lid 3b Rv). Het is mogelijk dat de rechter-commissaris een nieuwe beschikking geeft. Het (her)berekende bedrag geldt vanaf de maand volgend op de datum van de beschikking, tenzij anders aangegeven.

Bij het maken van een herberekening over een voorgaande periode moet een eerdere calculator worden gebruikt. Dus bijvoorbeeld bij een herberekening over de periode juli - december 2022 moet de calculator van juli 2022 worden genomen. Het is dan belangrijk om bij ‘Datum berekening’ handmatig een datum in te vullen die ligt in de periode waarop de berekening betrekking heeft. Wanneer de calculator van juli 2022 wordt gebruikt dan moet bij ‘Datum berekening’ de datum liggen tussen 1 juli 2022 en 31 december 2022.

Indien een herberekening moet worden gemaakt over de periode van 1‑1‑2021 t/m 30‑06‑2021 dan moet daarvoor versie 4.0.6 van de vtlb-calculator worden gebruikt.

Regels herberekening over de periode januari tot en met juni 2021 in verband met de tussentijdse aanpassing van de vtlb-calculator in mei 2021

In de situatie dat voor een saniet per 1 januari 2021 een aanzienlijk verhoogd of verlaagd vtlb is berekend gelden na herberekening met de versie 4.0.6 de volgende regels:

  • Een verhoging van het vtlb wordt met terugwerkende kracht tot 1 januari 2021 toegekend.
  • Een verlaging van het vtlb gaat in op het moment van herberekening.
Versie: januari 2023
Vorige: 1.5 Opbouw van het rapportVolgende: 1.7 Het rekenprogramma: Vtlb-calculator en plug-in

Deel deze informatie
  • Delen op Whatsapp
  • Delen op LinkedIn
  • Delen op Twitter
  • Mail deze pagina
  • Download PDF-versie
  • Printen
  • Kopieer link


Over Bureau Wsnp

Bureau Wsnp is onderdeel van de Raad voor Rechtsbijstand en is door de Minister van Justitie en Veiligheid belast met de uitvoering van een deel van de Wet schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp).

  • Meer over ons
  • Feedback geven over de website
  • Protocol Wet open overheid (Woo)

Snel naar

  • Nieuws
  • Vtlb-calculator
  • Zoek Wsnp-bewindvoerder
  • Bibliotheek
  • Protocol Wet open overheid (Woo)

Contact

Raad voor Rechtsbijstand
Bureau Wsnp

088 – 787 1910
infowsnp@rvr.org

Postbus 2349
5202 CH 's‑Hertogenbosch

  • Toegankelijkheid
  • Privacy
  • Cookies
  • Proclaimer
  • Informatiebeveiliging

Volg ons op

Twitter
Youtube
LinkedIn